Meer rondom online leren

Blogs & Nieuws

Advies & Implementatie

10x gamificatie voor het klaslokaal

Gamificatie is het gebruiken van spelprincipes en technieken in een leeromgeving om op een positieve wijze gewenst gedrag te stimuleren. Het draagt bij aan het (leer)plezier van de leerling, stimuleert motivatie én kan het leerproces verrijken. Wij hebben 10 gamificatie ideeën voor jouw lessen.

 

  1. Maak je leerlingen medeontwerpers

Laat ze meedenken over hoe je een onderwerp kunt behandelen in de klas. Geschiedenis lessen kunnen debatten, rollenspellen of een toneelstuk worden met de creativiteit van jouw leerlingen. Evenals wiskunde een spel. Er zijn eindeloze mogelijkheden, maar het stimuleren om leerlingen mee te laten denken stimuleert hun betrokkenheid en motivatie in de klas.

 

  1. Geef studenten een stem en een keuze

Je kunt niet altijd je leerlingen mee laten ontwerpen. Hier kan veel tijd in gaan zitten en je wilt natuurlijk al je stof kunnen behandelen. Wel kun je jouw studenten een stem en een keuze geven. Zoals het geven van een keuze uit een aantal opdrachten (die het beste bij de interesses en kwaliteiten van de leerling aansluiten), of bijvoorbeeld het geven van een stem door samenwerking of feedback (zie punt 4).

 

  1. Laat leerlingen een prestatiesysteem verzinnen

Een prestatiesysteem kan bijdragen aan de motivatie en het plezier van de individuele leerling. Het geeft ook een speels element aan de lessen waar het prestatiesysteem voor geldt (lees ook: De effectiviteit van ‘Playful Learning’).

 

  1. Geef instant feedback

Wanneer er direct feedback gegeven wordt, is het proces nog steeds vers bij de leerling. Door kortere opdrachten te geven van bijvoorbeeld 10 minuten, gevolgd door een vorm van presentatie van de opdracht, kan de leraar of de groep direct feedback geven. Het is een actievere vorm die leren leuk kan maken en de hele groep betrekt.

 

  1. Omarm fouten; Benadruk oefenen

Belangrijk bij het geven van directe feedback en kortere opdrachten die een spelende wijze hebben, is het omarmen van fouten. Het is oké om het niet direct perfect te doen of te maken. Oefening baart kunst en van fouten leer je. Vaak weten we dit wel, maar het expliciet duidelijk maken aan de leerling en hier je lessen omheen bouwen kan wonderen doen voor de kennisopbouw en de zelfstandigheid van de leerling.

 

  1. Geef een tweede kans – en een derde

Meerdere kansen geven, heeft dezelfde educatieve waarde als fouten omarmen. Daarbij leert het de leerling om niet na één poging op te geven. Vaak gaan een tweede of zelfs derde poging gepaard met constructieve feedback die de leerling een handje in de juiste richting helpt.

 

  1. Maak progressie zichtbaar

Je kent het wel, de progressiebalk in een boek op de e-reader, die bij een game, of wanneer je weer eens een enquête moet invullen. Je kunt niet wachten tot je op 100% zit – dus doe je beter je best. De progressie van de opdracht of het onderwerp zichtbaar maken, behaalt hetzelfde resultaat.

 

  1. Individuele ‘badges’ en beloningen

Om kwaliteit te bewaren wanneer je progressie zichtbaar maakt zou je individuele ‘badges’ en beloningen kunnen koppelen aan verschillende mijlpalen. Wanneer er een bepaald resultaat is bereikt kun je dit belonen met een badge, of bijvoorbeeld vrijstelling van de andere opdrachten van dat hoofdstuk. Natuurlijk zijn er ook andere manieren waarop je badges en beloningen kunt gebruiken; je kunt het gebruiken om de persoonlijke ontwikkeling te stimuleren of de samenwerkingskwaliteiten van de leerling.

 

  1. Implementeer educatie technologie

Er zijn verschillende educatieve tools vrij beschikbaar. Zo zou je bijvoorbeeld met een Kahoot! in de les kunnen beginnen om op een leuke manier jezelf en de leerlingen een overzicht te geven van hun kennis. Auteurstools zoals Xerte Online Toolkits kunnen het maken van educatieve escaperooms mogelijk maken. Dit mooie voorbeeld is in Xerte gemaakt.

 

  1. Creëer uitdagingen en quests

Ook kun je jouw lessen bouwen rondom uitdagingen en ‘quests’ om motivatie en participatie te stimuleren. Ook dit gaat mooi hand in hand met individuele badges en beloningen (punt 8).

 

Ben je geïnteresseerd naar persoonlijk advies voor jouw organisatie over gamificatie in het klaslokaal? Neem contact met ons op en dan kijken we samen naar de mogelijkheden.

CONTACT
Image

Bolduc Zakencentrum
Gebouw A
Utopialaan 49
5232 CD 's-Hertogenbosch
+31 (0)85-1308364


kvk 76992942
btw NL 860865757B01

© 2021 DLearning. All rights reserved.

Zoeken