Meer rondom online leren

Blogs

Advies & Implementatie

De effectiviteit van 'Playful Learning'

Professor Nicola Whitton van Manchester Metropolitan University opende een aantal jaar terug de eLearning@ed conferentie als inleidende spreker. Haar presentatie bij de community conferentie van de universiteit van Edinburgh ging over ‘Playful learning’. Zij haalde drie cruciale aspecten goed naar voren wanneer het gaat om leren en onderwijzen: De vrijheid om te falen – vooral kleinere fouten mogen maken; bereidheid om te ‘spelen’; en intrinsieke motivatie. Ze benadrukte hoe ‘speelse elementen’ in een lerende omgeving productief zijn voor de leerervaring; Fictieve omgevingen waar onderzocht kan worden wat wel en niet werkt en waar het oké is om het een keer niet bij het juiste eind te hebben.

Playful Learning is in 2022 nog steeds een relevant topic – en toepasbaar in verschillende omgevingen. Zo kun je het bijvoorbeeld op technologisch vlak toepassen; Door een vrije opdracht te geven, de hoe is niet gespecificeerd, door vallen en opstaan wordt er kennis opgedaan naar wat wel en niet werkt. Je kunt dit speelse elementen meegeven door er een creatieve opdracht van te maken of gamificatie te gebruiken. Zulke technieken zou je kunnen toepassen in workshops. Waarna je aan het einde daarvan de bevindingen bespreekt met de groep.

 

Doeleinden

Playful Learning kan op vele wijzen geïmplementeerd worden. Een opdracht die spelend aanvoelt bij de deelnemer hoeft niet perse een ‘nutteloze’ sessie te zijn. Vaak kan het je sessie juist effectiever maken. Mits je het doel van de opdracht goed in het oog houdt. Playful Learning heeft veel verschillende doeleinden, zoals:

  • Algemene skills onderzoeken, begrijpen of zelfs verbeteren. Hier hebben we het over samenwerken, communiceren, het oplossen van problemen of het werken onder tijdsdruk;
  • Opdoen van kennis en vaardigheden die binnen verschillende onderwerpen vallen;
  • Het oefenen en versterken van bestaande kennis of vaardigheden;
  • Interesse wekken in nieuwe onderwerpen en vakgebieden;
  • Het overbrengen van emotie en gevoel;
  • Het uitproberen van een ander gedrag, perspectief of werkproces.

 

Lees ook: 10x gamificatie voor het klaslokaal

 

Voorbeelden

Op basis van het onderwerp en de bedoelde doeleinden van je sessie zijn er verschillende opdrachten te  bedenken. Zo kan een rollenspel, of met een grotere groep een ‘Dungeons & Dragons’ spel, effectief zijn in het realiseren van een ander perspectief. Maar ook escaperooms gebaseerd op vakgebieden, of het maken van simpele spellen om kinderen en volwassenen te leren coderen.

Zo zou je dus kunnen denken aan:

  1. Rollenspellen;
  2. Escaperooms;
  3. Opdrachten met een ‘spelend’ gevoel;
  4. Probleem oplossende opdrachten, of;
  5. Taal- en rekenspelletjes.

Door het vervallen van bedrijfsuitjes is het gebruik van online escaperooms bijvoorbeeld erg gegroeid. Online auteurstools om eLearning modules te maken – zoals de Open Source tool Xerte Online Toolkits – kunnen ruimte bieden om deze te ontwikkelen. In Xerte zijn al tal van mooie voorbeelden gemaakt. Het mooie is dat het leuk én leerzaam kan zijn, mét een pedagogische visie. Dat maakt playful learning.

 

Ben je geïnteresseerd naar persoonlijk advies voor jouw organisatie over Playful Learning? Neem contact met ons op en dan kijken we samen naar de mogelijkheden. Ook biedt DLearning trainingen en workshops aan op het gebied van gamificatie, Xerte Online Toolkits, en online escaperooms maken.

BLIJF GEÏNFORMEERD
VOLG ONS OP...
CONTACT
Image
Tuinstraat 8c
5241 AA Rosmalen
+31 (0)85-1308364
© 2021 DLearning. All rights reserved.

Zoeken