Meer rondom online leren

Blogs & Nieuws

Xerte Online Toolkits

Online leren zonder beperkingen

De afgelopen jaren zijn online leermodules steeds populairder geworden. Het is een handige manier om nieuwe vaardigheden te leren en je kennis bij te spijkeren. Met nieuwe ontwikkelingen komen echter ook nieuwe vaardigheden die handig zijn om te beheersen. Hoe zorg je er nou voor dat jouw modules, ondanks technische ontwikkelingen, toch breed toegankelijk blijven? In dit artikel bespreken we de belangrijkste aspecten van toegankelijkheid van online leermodules.

 

Visueel 

Ten eerste is het belangrijk om in het ontwerp rekening te houden met mensen met visuele beperkingen. Dit kan worden bereikt door bijvoorbeeld het gebruik van duidelijke en eenvoudige taal, het verminderen van de hoeveelheid tekst op een pagina en het gebruik van afbeeldingen en video's met audiobeschrijvingen. Het gebruik van kleuren moet ook zorgvuldig worden overwogen om ervoor te zorgen dat de inhoud duidelijk zichtbaar is voor mensen met kleurenblindheid. Het is ook belangrijk om alternatieve tekst te bieden voor afbeeldingen, zodat mensen die gebruik maken van schermlezers de afbeeldingen kunnen begrijpen. Door deze ontwerpprincipes te volgen, kunnen online leermodules toegankelijker worden voor mensen met visuele beperkingen.

 

Auditief 

Voor mensen met auditieve beperkingen is het belangrijk om te zorgen voor voldoende tekstuele begeleiding in jouw leermodules. Dit kan worden bereikt door het gebruik van ondertiteling in video's en audiobestanden en het bieden van transcripties van audio-inhoud. Het is ook belangrijk om duidelijke en beknopte instructies te geven in geschreven tekst, zodat studenten met auditieve beperkingen de instructies kunnen lezen en begrijpen. Zo kan je bijvoorbeeld werken met de mogelijkheid om bijschriften in te schakelen voor bepaalde inhoud, waardoor deze toegankelijker wordt voor mensen met auditieve beperkingen. Door rekening te houden met de behoeften van studenten met auditieve beperkingen, kunnen online leermodules toegankelijker en inclusiever worden.

 

Motorisch

Ook moet je rekening houden met gebruikers met motorische beperkingen. Voor hen is het belangrijk dat leermodules zo zijn ontworpen dat deze gemakkelijk te navigeren zijn. Dit kan worden bereikt door het verminderen van de hoeveelheid klikken die nodig zijn om toegang te krijgen tot inhoud én door het gebruik van duidelijke en eenvoudige navigatieknoppen. Het is ook belangrijk om ervoor te zorgen dat de inhoud van de leermodules gemakkelijk toegankelijk is via mobiele apparaten, zodat studenten met motorische beperkingen de inhoud gemakkelijker kunnen bekijken en navigeren op hun eigen tempo. Het gebruik van alternatieve invoermethoden zoals spraakherkenning of aanraakschermen kan ook helpen om leermodules toegankelijker te maken voor mensen met motorische beperkingen. Door deze ontwerpprincipes te volgen, kunnen online leermodules toegankelijker en inclusiever worden voor studenten met motorische beperkingen.

 

Leerproblematiek

Voor mensen met leerproblemen is het belangrijk om leermodules te ontwerpen die gemakkelijk te begrijpen en te verwerken zijn. Dit kan worden bereikt door het gebruik van duidelijke en beknopte instructies, eenvoudige navigatie en het gebruik van visuele hulpmiddelen zoals afbeeldingen, video's en grafieken. Het is ook belangrijk om de inhoud van de leermodules op te delen in kleine, behapbare stukjes, zodat studenten met leerproblemen de informatie beter kunnen begrijpen en onthouden. Het gebruik van alternatieve leerstrategieën zoals gamification, quizzen en interactieve activiteiten kan ook helpen om leermodules toegankelijker te maken voor mensen met leerproblemen.

 

Begin voor je aan de slag gaat met jouw modules dus met het vaststellen van jouw doelgroep. Met welke factoren moet jij rekening houden?

 

CONTACT
Image

Bolduc Zakencentrum
Gebouw A
Utopialaan 49
5232 CD 's-Hertogenbosch
+31 (0)85-1308364


kvk 76992942
btw NL 860865757B01

© 2021 DLearning. All rights reserved.

Zoeken