Meer rondom online leren

Blogs & Nieuws

Xerte Online Toolkits

Xerte resultaten verwerken

Xerte biedt talloze pagina opties voor het ontwikkelen van interactieve, online leermodules. Hierdoor kan iedereen op eenvoudige wijze lesmateriaal naar eigen zeggen ontwerpen en inrichten. Nadat zo'n module in elkaar is gezet is het natuurlijk een cruciale stap om de resultaten op te slaan voor verder gebruik. Zo maak je het mogelijk om de voortgang van de lerenden en kwaliteit van jouw online modules te bewaken!

Wanneer je aan de slag gaat met het maken en toepassen van online leermiddelen in je leeromgeving is het goed om ook te bedenken dat, wanneer je wil overstappen naar een andere leeromgeving, het wel mogelijk moet zijn om de gemaakte modules makkelijk mee te kunnen nemen. In veel leeromgevingen is dat op dit moment nog niet zo eenvoudig. In dat geval wordt het dus knippen en plakken van al die teksten, afbeeldingen, opdrachten en video's van de ene omgeving naar de andere. Vanuit DLearning adviseren wij daarom altijd om ervoor te zorgen dat jouw content 'los' staat van de leeromgeving, maar dat je die content wel goed moet kunnen 'integreren' in je leeromgeving. Zelf werken wij met Xerte maar dat kan natuurlijk ook met andere content creatie tools. 

Xerte wordt al jaren door diverse organisaties met verschillende online leeromgevingen toegepast. Bijvoorbeeld het Erasmus MC met leeromgeving Canvas, Deltion College met de leeromgeving Cumlaude, Summa College met de leeromgeving Itslearning maar ook het Register Belastingadviseurs met de leeromgeving PedIT maakt met succes gebruik van de mogelijkheden om Xerte modules samen met hun eigen leeromgeving te gebruiken. Maar hoe krijg je die Xerte resultaten nu in de leeromgeving? Die vraag wordt ons vaak gesteld ...

Er zijn verschillende manieren om resultaten van de Xerte modules te bekijken en op te slaan:

 

1. Alleen Xerte

Het opslaan binnen Xerte gaat met behulp van de resultaten pagina. Deze pagina kan dan worden toegevoegd aan het gewenste leerobject.  De pagina kan vervolgens door de lerende ook worden opgeslagen als PDF. Op die manier kun je de lerende vragen deze pagina te uploaden in de leeromgeving of naar de docent te sturen.

 

2. Door SCORM of LTI

Hierbij zij er twee mogelijkheden. De eerste manier is door het leerobject te exporteren als SCORM pakket (SCORM 1.2 of SCORM 2004) en deze te importeren in een leeromgeving.  Met deze techniek  kun je ook  verder gaan wanneer je ergens midden in het leerobject stopt. Dit hangt vanzelfsprekend ook af van de mogelijkheden van de SCORM implementatie van de betreffende leeromgeving. Het grootste nadeel hierbij is dat het leerobject bij elke wijziging geëxporteerd en opnieuw geïmporteerd moet worden. Dus iedere keer een pakketje uit Xerte halen en weer in je leeromgeving zetten. 

De andere manier is door een LTI koppeling te maken van een leeromgeving naar de Xerte installatie. Hiervoor moet de leeromgeving LTI (1.1 of 1.3) ondersteunen en moet er in de Xerte installatie een zogeheten 'library' worden toegevoegd (Tsugi). Het mooie van deze manier van werken is dat de Xerte modules gewoon in jouw Xerte installatie kunnen blijven staan én dat je bij een foutje het direct 'on the fly' kunt aanpassen. Met LTI kan alleen de uiteindelijke uitkomst worden opgeslagen in de leeromgeving. Er komt dan dus 'gehaald' of 'niet gehaald' te staan in het grade book van de leeromgeving.

 

3. Met een LRS

Door een Learning Record Store (LRS) toe te voegen aan de Xerte installatie kunnen sessies (anoniem) worden opgeslagen in een xAPI database. Dat betekent dat van iedereen die bijvoorbeeld een multiple choice vraag maakt je kunt zien wat het resultaat was, welk antwoord er is gegeven, hoelang er over gedaan is, wanneer, etc...  Deze resultaten kunnen getoond worden in een dashboard (bijvoorbeeld het Xerte dashboard of het standaard dashboard via de Learning Analytics Suite van DLearning). Op deze manier is het weliswaar niet mogelijk om de resultaten te koppelen aan een lerende, maar kan er wel inzicht verkregen worden hoe de lesstof door een groep gemaakt wordt (bijvoorbeeld voor Flipped Classroom).

 

4. Met LTI én een LRS

LTI zorgt er op deze manier voor dat een lerende die ingelogd is in een leeromgeving bekend gemaakt wordt aan Xerte. Xerte kan vervolgens 'events' wegschrijven naar een xAPI LRS. Deze gegevens kunnen ook weer getoond worden in een dashboard maar dit keer ook op naam van de lerende. Verder kunnen deze gegevens gebruikt worden om een sessie tijdelijk te onderbreken en op een later tijdstip af te maken. Daarnaast kunnen deze gegevens in een 'Xerte adaptieve content pagina' gebruikt worden om adaptief leren aan te kunnen bieden. Ook hier kan gebruikt gemaakt worden van de Learning Analytics Suite om ook resultaten te kunnen zien over een hele cursus heen in plaats van alleen de Xerte module.

 

 

Ook jij zou nu dus verder moeten kunnen met jouw Xerte resultaten!

Benieuwd naar meer mogelijkheden binnen Xerte? Kom naar één van de gratis Xerte Talks.  Je kunt je ook aanmelden voor een workshop of een workshop aanvragen speciaal voor jouw organisatie.

Dit blog is geschreven door:
Inge Donkervoort & Sarinah Timmer

CONTACT
Image

Bolduc Zakencentrum
Gebouw A
Utopialaan 49
5232 CD 's-Hertogenbosch
+31 (0)85-1308364


kvk 76992942
btw NL 860865757B01

© 2021 DLearning. All rights reserved.

Zoeken