De Future Teacher Talk (gratis webinar*) van woensdag 28 april 2021 ging over ‘Flipping the classroom’. Maar wat is ‘flipped classroom’ nu eigenlijk?
1. Flipped classroom uitgelegd
Let’s recap: Flipped classroom is een bepaalde manier van les- en of traininggeven waar er gebruik wordt gemaakt van video’s en andere contentvormen. Maar wat is er dan zo anders aan deze methode? De stof wordt vóór de bijeenkomst bekeken door de deelnemers/studenten/leerlingen, zodat de fysieke tijd (online of offline) vrij is voor vragen aan, aanvullende instructie door de docent of bijvoorbeeld projectbegeleiding.
Eigenlijk wordt dus het individuele thuiswerk omgewisseld met de ‘standaard’ fysieke instructie, die de deelnemer dan in zijn eigen tijd en omgeving op zijn gemak kan doornemen. Hierna ga je in de fysieke tijd dieper en effectiever op het onderwerp in.
2. Voordelen van de methode
Naast de vrijgekomen fysieke tijd zijn er nog andere voordelen van de methode:
- Mogelijkheden tot gedifferentieerd onderwijs met op maat gemaakte uitleg,
- Deelnemers kunnen werken op hun eigen tempo.
Daarnaast is er om met flipped classroom te starten geen grote investering nodig in hard- en software. Een smart device met microfoon en webcam is genoeg om bijvoorbeeld videosegmenten mee te maken. De deelnemer heeft een computer of tablet nodig met internettoegang.
3. Het flipped classroom model
Er zit meer achter de onderwijsmethode dan deze simpelste vorm. Om hem goed uit te voeren heb je een duidelijk beeld nodig van welke onderdelen van jouw onderwerp het beste gezamenlijk en het beste individueel uitgevoerd worden. De inhoud en verwerking hiervan is individueel. De activiteit en het uiteindelijke resultaat is gezamenlijk. We geven je een voorbeeld…
Bron: Kennisnet (bekijk hier de video)
3.1. Activiteit
Je maakt een gezamenlijk begin. Hierin zorg je dat de deelnemers betrokken raken door activiteiten te doen. Je kunt spellen voorbereiden en spelen, een experiment uitvoeren of bijvoorbeeld een creatieve opdracht uitvoeren!
3.2. Inhoud
In hun eigen omgeving kunnen de deelnemers dan naar aanleiding van de introductieactiviteit de inhoud behandelen. Hiervoor kun je videosegmenten maken, podcasts of websites over het onderwerp.
Wanneer hiervoor de mogelijkheid is kun je ook een ‘expert op afstand’ zijn: een online webinar of bijeenkomst (op een platform zoals Microsoft Teams, Zoom of BigBlueButton) waar meer informatie wordt gegeven.
3.3. Verwerking
De verwerking die hierna volgt is ook zelfstandig. Dit kan zijn in de vorm van een opdracht, zoals een blog schrijven, een podcast, presentatie of een film maken. Maar het kan ook zijn in de vorm van een kleine toets, waarbij je zelf goed kunt checken of de deelnemer de stof goed heeft verwerkt.
3.4. Resultaat
Uiteindelijk komen we dan bij het resultaat waarbij er in de klas gezamenlijk gewerkt wordt aan het onderwerp. Deelnemers kunnen bijvoorbeeld presentaties geven, discussiëren en vragen stellen, maar het resultaat kan ook zijn het maken van een project of een toets.
4. Flipped classroom: Verschillende scenario’s
Ook al suggereert het flipped classroom model dat bepaalde onderdelen beter gezamenlijk te houden zijn uitgevoerd kunnen worden en andere juist het beste individueel, zijn er voor de verschillende scenario’s andere volgordes te hanteren op basis van wat de leerstof het beste ondersteunt.
Scenario 1: De online leeractiviteiten zijn voorbereidend op de fysieke bijeenkomsten
In dit scenario zijn de online leeractiviteiten vaak gefocust op het verwerven van kennis. De fysieke bijeenkomsten bouwen hierop verder en zijn vaak gericht op het vergroten van het inzicht en / of het toepassen van de stof.
Scenario 2: De online leeractiviteiten bouwen verder op de fysieke bijeenkomsten
Volgend op een fysieke bijeenkomst: leeractiviteiten zijn gefocust op het activeren van deelnemers om meer inhoud te vergaren en te verwerken.
Scenario 3: De online leeractiviteiten dienen beide als voorbereidend en op verder bouwend
In dit laatste scenario zijn de online leeractiviteiten zowel voorbereidend als verwerkend voor de fysieke bijeenkomsten.
5. Waar moet je op letten?
Natuurlijk is er een aantal punten waar je rekening mee moet houden tijdens het toepassen van de flipped classroom methode:
Bron: Kennisnet
- Als leraar zijnde heb je dus niet alleen je vak inhoudelijke en didactische kennis nodig, maar zul je je ook moeten verdiepen in de technische mogelijkheden van blended-leren. Daarbij moet je zorgen dat het materiaal werkt, gemakkelijk toegankelijk en interactief is.
Bron: Kennisnet
- Belangrijk is dat de vrijgekomen fysieke tijd ook benut wordt. Gelukkig zijn hier veel oplossingen voor, je kunt de deelnemers laten samenwerken, discussies voeren, opdrachten maken, of ze kunnen de tijd gebruiken om hun vragen te stellen. Dit zijn actievere vormen van leren dan luisteren naar inhoud, wat vaak ook als positiever wordt ervaren. Het vermijden van een passieve houding is dus erg belangrijk, evenals:
- Een goede voorbereiding om voorbereiding om vragen van de deelnemers te kunnen beantwoorden.
- De leraar goed in zicht blijft en er een duidelijke communicatie is met de deelnemers.
- Zorg dat instructiefilms niet te lang zijn, dit is bewezen ineffectief te zijn. Daarbij kan er een hogere werklast voor deelnemers ontstaan wat ook vermeden moet worden. Er moet namelijk voldoende tijd worden geïnvesteerd door de deelnemer buiten het klaslokaal om de stof tot zich te nemen.
6. ICT-hulpmiddelen
Gelukkig heb je niet al te veel technische kennis nodig om te kunnen beginnen met flipped classroom. Om het opstarten van deze methode gemakkelijker te maken hebben we een aantal ICT-hulpmiddelen voor je op een rijtje gezet, deze tools zijn een goed begin…
Slides als basis gebruiken
Er zijn verschillende tools om slides (presentaties) mee te maken. Daar kun je dan audio of video aan verbinden om een onderwerp te introduceren. Het is bewezen dat het gebruik van audio en video het leerproces bevordert. Programma’s hiervoor zijn:
- PowerPoint (audio en video);
- Google Slides;
- Prezi.
Maak animaties
Met deze tools kun je eenvoudig cartoons / animatievideo’s maken om op een leuke maar bondige manier inhoud te verstrekken aan deelnemers:
Deze animaties kun je toevoegen aan je slides, of je kunt gebruik maken van een content creatie tool (zie hier onder) en ze via die manier distribueren!
Content creatie tools
Met content creatie tools kun je allerlei interactieve modules maken en ben je natuurlijk niet gelimiteerd tot alleen video content. Het voordeel van een content creatie tool ten opzichte van slides is dat je de informatie opname direct kunt testen en versterken door er interactiviteiten aan toe te voegen. Voorbeelden zijn:
- H5P (maak gebruik van bijvoorbeeld interactieve video);
- En Xerte (veel verschillende pagina types die audio en video ondersteunen).
Andere leuke opties
Storyboard That is een tool waar je een stripverhaal kunt maken of samen een boek kunt schrijven. Een leuke interactieve opdracht die online of fysiek te gebruiken is!
Wil je een tool voor quizzen of om te brainstormen? Kijk dan naar de volgende tools:
* Benieuwd naar meer ontwikkelingen en methodes binnen online leren? Kom naar een van de gratis Future Teacher Talks. Deze worden georganiseerd door DLearning samen met Katrien Bernaerts, coördinator bij Toll-net (KlasCement) in Vlaanderen. Je kunt ook aan een workshop of training deelnemen, individueel of speciaal voor jouw organisatie.