Meer rondom online leren

Blogs & Nieuws

Xerte Online Toolkits

Opgroeien met Xerte

Monique Schoutsen van de Radboud Universiteit over online ouders en opgroeien met Xerte. Hoe doe je dat? En wat levert het op? - Inmiddels zijn we al weer bijna drie jaar trouwe gebruikers van Xerte, ofwel Xerte Online Toolkits en we voelen ons dus al een beetje Online Toolkits.

En kids hebben ouders nodig, ouders die hen overal mee helpen, omdat ze nog moeten leren vliegen. En als online ouders bij Xerte kun je het beste Inge en Tom van DLearning (voorheen 12Change) hebben, dat hadden we al vastgesteld. Want reken maar dat die je uit de brand helpen als je vastloopt.

Nu dachten we dat we na twee jaar al behoorlijk op eigen benen stonden. Maar dat viel uiteindelijk toch een beetje tegen, want we wilden gaan vliegen met een nieuwe Xerte feature, namelijk de beslisboom. En daar hadden we opnieuw de hulp van onze ‘ouders’ nodig.

Want we wilden dingen die niet standaard in Xerte voorzien waren, maar die extra code vereisten. Switchen tussen de takken van de beslisboom en op bepaalde pagina’s wél een home knop, maar géén vooruit knop en andersom. Dat heeft heel wat mailtjes heen en weer gekost. Maar dan heb je ook wat, een aantal van drie beslisbomen zelfs.

We zijn nog niet klaar met alle vertakkingen, laat staan de bijbehorende plaatjes, maar het ziet er wel al uit als een volwassen bouwwerk, vinden we zelf. En dat is alleen nog maar de navigatie. Want het onderwerp was ook nieuw voor ons. Wel écht een onderwerp van deze tijd – ja, ook bibliotheken moeten met hun tijd mee: privacy en het beschermen van onderzoeks- en persoonsgegevens.

Dat dat – ook op universiteiten – een belangrijk topic is, moge duidelijk zijn; je wilt natuurlijk niet dat de antwoorden van bijvoorbeeld geïnterviewde patiënten op straat komen te liggen. Als dat eenmaal zou gebeuren, zouden er weinig patiënten meer zijn die aan je onderzoek mee willen werken…..

Bovendien zijn de boetes voor het (ook per ongeluk) lekken van persoonsgegevens, ook wel datalekken genoemd, inmiddels behoorlijk hoog, dus alleen daarom al staat het hoog op de agenda.

Nu heb je bij ons aan de universiteit verschillende soorten studenten, van Letteren- tot Informaticastudenten, van studenten die veel van cybercriminaliteit weten tot studenten die daar echt niets van weten en niet snappen waarom je gevoelige data beter niet via Dropbox kunt delen en niet kunnen beredeneren waarom het ene wachtwoord beter is dan het andere.

En dat is precies de reden waarom we de studenten autonoom door onze straks ongetwijfeld soepel lopende privacymodule (werknaam RU hackproof?) willen laten surfen. En nu maar hopen dat ze onze codes niet gaan kraken!

Monique Schoutsen
Universiteitsbibliotheek Radboud Universiteit
Nijmegen

CONTACT
Image

Bolduc Zakencentrum
Gebouw A
Utopialaan 49
5232 CD 's-Hertogenbosch
+31 (0)85-1308364


kvk 76992942
btw NL 860865757B01

© 2021 DLearning. All rights reserved.

Zoeken