Meer rondom online leren

Blogs & Nieuws

PedIT

Microleren werkt!

Het verhaal achter Microleren -   Goed ontwikkelde microlessen maken iedere trede op de kennisladder makkelijker te beklimmen en kunnen helpen de top van de ladder in een mum van tijd te bereiken. Maar hoe gaat dat dan in zijn werk?

In dit voorbeeld volgen we een fusie van twee bedrijven. Zoals vaak het geval ervaart de organisatie gedurende deze fusie terugkerende conflicten en onrust omdat de interne bedrijfsculturen verschillen en soms tegenover elkaar staan. De normen en waarden van deze twee oorspronkelijke bedrijven zijn gewoonweg niet compatibel.

Het bedrijf zette voor het personeel seminars, team-building en consultants in, maar het conflict leek steeds verder te escaleren en in een neerwaartse spiraal terecht te komen. Toen kwam het management met een nieuw idee.

Iedere medewerkers kreeg een smartphone en één keer per week, stuurde men een korte video met een aantal vragen naar de medewerkers. De video's toonden werksituaties waarbij de waarden en normen tegenstrijdig konden zijn, en elke werknemer moest een mogelijke oplossing zoeken en een kort antwoord geven via hun telefoon. Deze opdrachten werden verzonden tijdens de werkuren, en de medewerkers mochten hier ook op reageren tijdens de werkuren.

Dit kreeg de bal aan het rollen. Werknemers benaderde elkaar bewuster en met begrip voor elkaars mogelijke oplossingen en de verschillen in waarden en normen verschoven en verminderde, waarmee ze beter op elkaar aansloten. Voordat ze het beseften werden de twee groepen echt samengevoegd en werd de fusie ook voor het personeel een succes.

Dit verhaal werd gedeeld tijdens een conferentie waar de PedIT organisatie ook aan deelnam. Voordat ze thuis waren, was het idee van “microleren” bedacht en werden de eerste stappen voor de ontwikkeling gezet. Vandaag de dag is het een van de meest doorontwikkelde functies van PedIT.

De microlessen worden gebruikt als een aanvulling op het reguliere online leren. Bijvoorbeeld iedere woensdag krijgen de deelnemers een kennisgeving op hun telefoon en/of in de email dat er een nieuwe microles beschikbaar is. Via dit bericht is de microles eenvoudig en direct toegankelijk voor de deelnemers, wanneer ze maar willen en waar ze dan ook zijn.

Door te investeren in slechts 5 minuten van hun tijd, kan de deelnemer informatie tot zich nemen, een vraag beantwoorden of krijgen ze een korte introductie of herhaling van een onderwerp. Al in 1885 schreef de Duitse psycholoog Ebbinghaus over de 'Forgetting curve' en hoe klein herhalingen van een onderwerp zouden kunnen helpen deze informatie beter te onthouden.

Naast bovenstaande toepassing zijn microlessen ook een waardevol instrument voor bijvoorbeeld zakelijke communicatie. Door middel van een kort bericht kan een bedrijf zijn werknemers informeren over het laatste nieuws, vragen om input, bedanken voor de goede resultaten, ze trainen in een nieuwe vaardigheid of herhalingen sturen van onderdelen van een gevolgde training.

Deze multifunctionele tool helpt de grenzen tussen opleiding, informatie updates en de communicatie in het bedrijf te vervagen, terwijl het bewustzijn, de focus en het gevoel van integratie versterkt wordt.

In juni 2017 heeft PedIT deelgenomen aan een conferentie, om te laten zien hoe de PedIT microlessen kunnen worden gebruikt door medische centra en ziekenhuizen voor educatieve en informatieve updates over geneesmiddelen.

PedIT is zo makkelijk te gebruiken! Zien en ervaren? Neem contact met ons op om te zien wat PedIT en microleren voor u en uw bedrijf kan betekenen?

 

 
 

CONTACT
Image

Bolduc Zakencentrum
Gebouw A
Utopialaan 49
5232 CD 's-Hertogenbosch
+31 (0)85-1308364


kvk 76992942
btw NL 860865757B01

© 2021 DLearning. All rights reserved.

Zoeken